Mam co do tego wątpliwości. Ale, po kolei.
Chodzi oczywiście o nowelizację ustawy z dnia 5 grudnia 2024 roku – o zmianie ustawy Prawo lotnicze, podpisaną przez Prezydenta w dniu 8 stycznia br.
Na mocy tej nowelizacji:
– dla terenów objętych planem generalnym – uchylono wymóg sporządzenia planu miejscowego zgodnego z zatwierdzonym planem generalnym (art. 55 ust. 9 tej ustawy);
– dla terenów, na których znajduje się lub jest planowane lotnisko zgodnie z zatwierdzonym planem generalnym oraz dla terenów, na których wyznaczono powierzchnie ograniczające przeszkody – „dookreślono” zakres (przedmiot) uzgodnienia z Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego (art. 87(7) ust. 4).
Wskazano wyraźnie, że przedmiotem badania tegoż Centralnego Organu Administracji Rządowej ma być zgodność projektów planów ogólnych gminy, projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z postanowieniami planu generalnego w zakresie określonym w art. 55 ust. 6 tej ustawy.
Czy owe „dookreślenie” przedmiotu uzgodnienia wuzetek z Prezesem ULC „odmrozi” zawieszone postępowania o ustalenie warunków zabudowy i zapewni sprawne uzyskiwanie wuzetek na obszarach objętych PGL Chopina? Jak wspominałam – mam co do tego wątpliwości.
Po pierwsze, w dotychczas prowadzonych postępowaniach o wydanie warunków zabudowy trudno było uzyskać dostęp do pełnej treści PGL Chopina – zarówno organom prowadzącym te postępowania, jak i inwestorom. Jak skontrolować stanowisko Prezesa ULC co do uzgodnienia, bez pełnego dostępu do PGL?
Po drugie, art. 55 ust. 6 Prawa lotniczego, który ma stanowić podstawę uzgodnień Prezesa ULC zawiera otwarty katalog informacji (spraw), które powinien określać plan generalny. Otwarty katalog informacji = duży luz decyzyjny dla zakładającego lotnisko / zarządzającego lotniskiem co do uregulowania spraw w planie generalnym. Duży luz decyzyjny w tym zakresie = brak przewidywalności stanowiska Prezesa ULC w sprawie uzgodnienia.