W komunikacie BAiPP m.st. Warszawy ws. wpływu Planu Generalnego Lotniska Chopina na decyzje o warunkach zabudowy i o pozwoleniu na budowę z dnia 29.04.2024 roku czytamy, że
wuzetki wydane od 5 lipca 2023 r. w obszarze PGLC mogą być obarczone ryzykiem stwierdzenia nieważności. W przypadku wniosków o pozwolenie na budowę na obszarze objętym PGLC, składanych w oparciu o wuzetki wydane od 5 lipca 2023 r. – brak obowiązującego planu miejscowego – może stanowić przesłankę do odmowy wydania pozwolenia na budowę.
Na mocy ustawy z dnia 5 grudnia 2024 roku – o zmianie ustawy Prawo lotnicze, podpisanej przez Prezydenta w dniu 8 stycznia br.:
– dla terenów objętych planem generalnym – uchylono wymóg sporządzenia planu miejscowego zgodnego z zatwierdzonym planem generalnym;
– dla terenów, na których znajduje się lub jest planowane lotnisko zgodnie z zatwierdzonym planem generalnym oraz dla terenów, na których wyznaczono powierzchnie ograniczające przeszkody – dookreślono zakres uzgodnienia z Prezesem ULC;
– w art. 2 wskazano: Przepis art. 87(7) ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.
Co to oznacza dla inwestorów planujących uzyskać nowe wuzetki?
Po wejściu w życie tej nowelizacji projekt wuzetki dla inwestycji położonej na terenie objętym PGL Chopina powinien podlegać uzgodnieniu z Prezesem ULC w zakresie określonym w art. 55 ust. 6 tej ustawy.
Co to oznacza dla inwestorów planujących uzyskać wuzetki w postępowaniu wszczętym i niezakończonym przed wejściem w życie nowelizacji?
Po wejściu w życie tej nowelizacji organ prowadzący postępowanie o wydanie wuzetki powinien zastosować art. 87(7) Prawa lotniczego w brzmieniu dotychczasowym, a więc bez dodanego „ust. 4” do tego przepisu na podstawie tej nowelizacji. Czy to będzie oznaczać uzgodnienie projektu wuzetki z Prezesem ULC na podstawie „ust. 1” tego przepisu? Odsyłam w tym zakresie do uzasadnienia do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 573).
Co to oznacza dla inwestorów planujących uzyskać pozwolenia na budowę na podstawie wuzetek wydanych od 5 lipca 2023 roku do czasu wejścia omawianej nowelizacji Prawa lotniczego?
Czy wuzetki wydane od 5 lipca 2023 roku do czasu wejścia w życie omawianej nowelizacji Prawa lotniczego są wciąż obarczone ryzykiem stwierdzenia nieważności? A w dalszej kolejności, czy to oznacza możliwość odmowy wydania pozwolenia na budowę w oparciu o takie wuzetki? Tak zdaje się wynikać z komunikatu BAIPP.