Ciągły postęp technologiczny determinuje nowe rozwiązania również w administracji publicznej. Po wprowadzeniu elektronicznego Portalu Rejestrów Sądowych przyszedł czas na branże budowlaną. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 15 grudnia 2022 roku w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego wprowadza innowacyjne rozwiązanie jakim jest prowadzenie książki obiektu budowlanego w wersji elektronicznej. Jednym z głównych czynników wdrożenia takiej zmiany jest możliwość szybszego udostępnienia danych odpowiednim służbom oraz podniesienie standardu bezpieczeństwa w postaci regularnych przeglądów budynków.
Cyfrowa książka obiektu budowlanego
Książka obiektu budowlanego to dokument zakładany w ciągu 30 dni od dnia otrzymania decyzji organu nadzoru budowlanego o pozwoleniu na użytkowanie zgłoszonego budynku przez właściciela lub zarządcę nieruchomości. Od 1 stycznia 2023 roku istnieje możliwość prowadzenia tego dokumentu elektronicznie, za pośrednictwem systemu c-KOB, który dostępny jest na rządowej stronie https://c-kob.gunb.gov.pl. Logowanie następuje poprzez węzeł krajowy, który automatycznie przekierowuje na stronę login.gov.pl gdzie inwestor wybiera jedną z opcji potwierdzającą tożsamość. Ma do wyboru profil zaufany, e-dowód lub logowanie poprzez konto w banku. Po założeniu konta właściciel wyznacza w systemie osobę odpowiedzialną za prowadzenie książki. Ważne jest, aby wpisów dokonywać regularnie, do 7 dni od momentu wydarzenia, które musi zostać odnotowane w systemie. Oczywiście, strona przewiduje wprowadzenie wszelakich modyfikacji istniejących już treści poprzez nowy wpis zawierający informację tłumaczące zmianę wcześniejszej treści. Informacje wpisane przez uprawioną osobę dotyczą wiadomości o obiekcie budowlanym, ekspertyz i opinii technicznych, wszelakich przeglądów, napraw oraz innych robót mających miejsce na obiekcie.
System c-KOB zapewnia przechowywanie treści dokumentacji przez okres istnienia obiektu budowlanego. Po upływie 10 lat od dnia zamknięcia książki dane zgromadzone w systemie c-KOB są automatycznie usuwane, z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 roku o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Przepisy do końca 2023 roku przewidują możliwość zakładania książek w wersji papierowej. Od 2027 roku nastąpi obowiązek założenia cyfrowych książek również dla istniejących budynków, posiadających wersje papierową.
Elektroniczny dziennik budowy
Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego to nie koniec zmian w prawie budowlanym. Kolejna z nich to wprowadzenie Elektronicznego Dziennika Budowy (EDB), który zostanie uruchomiony 27 stycznia 2023 roku. Do 1 stycznia 2023 roku inwestor sam decyduje, czy dziennik prowadzić w sposób tradycyjny czy elektroniczny. Po tym terminie zostanie nałożony obowiązek prowadzenia go w systemie EDB.
Elektroniczny dziennik budowy – co to jest?
Dziennik budowy to bez wątpienia najważniejszy dokument na placu budowy. Służy on do skrupulatnej rejestracji przebiegu robót budowlanych oraz każdej sytuacji mającej na nie wpływ. Wydawany jest odpłatnie przez organ, który udzielił decyzji pozwolenia na budowę lub ten, w którym inwestor dokonał zgłoszenia budowy. Organ wydający rejestruje oraz stempluje każdą stronę dziennika. Osób upoważnionych do dokonania wpisu w nim jest kilka, zazwyczaj adnotacji dokonuje kierownika budowy, inspektor nadzoru inwestorskiego czy kierownik robót budowlanych, takiej czynności może podjąć się również projektant czy osoby dokonujące czynności geodezyjnych.
Od 27 stycznia Elektroniczny Dziennik Budowy będzie dostępny pod linkiem: https://e-dziennikbudowy.gunb.gov.pl. Głównym założeniem Urzędu Nadzoru Budowlanego, który zrealizował projekt było zwiększenie wygody odbiorców, gdyż dostępna będzie również aplikacja mobilna do użycia której nie jest wymagany stały dostęp do Internetu. Prowadzenie dziennika w wersji elektronicznej chroni przedsiębiorcę przed sytuacjami losowymi takimi jak jego zgubieniem czy zniszczenie. Każdy dziennik będzie miał indywidualny numer nadany w systemie. Pierwszy krok jaki należy wykonać to założenie konta w systemie i jego uwierzytelnienie, do czego będzie potrzebny profil zaufany. Następnie można wystąpić do organu o wydanie dziennika budowy, po jego otrzymaniu w aplikacji można będzie dodać uczestników, którzy będą brali udział w budowie. Dodanie ich umożliwia im dokonywanie wpisów. Co ważne, gdy inwestor zdecyduje się na prowadzenie dziennika w sposób elektroniczny to nie może z niej zrezygnować w trakcie budowy na rzecz papierowej wersji.
Opisane wyżej zmiany w większości przypadków oceniane są pozytywnie. Największą zaletą reformy jest możliwość stałego nadzorowania budowy poprzez EDB oraz skrócenie czasu kontroli prowadzonych przez organ nadzoru budowlanego.