Zgodnie z obowiązującym przepisem art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane „zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu należy określić dotychczasowy i zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części”. Do zgłoszenia dołączyć należy również dokumenty wymienione w przepisie, w tym zaświadczenie lub kopię zaświadczenia, wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, albo decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub kopię tej decyzji, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W Sejmie trwają aktualnie pracę nad projektem nowelizacji prawa budowlanego, która wykreślić ma z Prawa budowlanego wymóg dołączenia zaświadczenia o zgodności z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Wynika to z tego, że organy administracji architektoniczno-budowlanej same sprawdzają zgodność zamierzenia budowlanego z miejscowym planem i na tym bazują, podejmując decyzję niezależnie od wydanego zaświadczenia w sprawie zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Tym samym wymóg złożenia zaświadczenia jest dublowaniem kontroli i tak naprawdę marnowaniem czasu inwestorów.